مولتی ویتامین مینرال چیست؟

اصلی

اهمیت مولتی ویتامین مینرال

خیلی از ما اسم مولتی ویتامین مینرال رو شنیدیم و حتی موقع خرید مولتی ویتامین ها، اونها رو ترجیح می دیم. آیا واقعا اونا ارزش غذایی بیشتری دارن یا موثرن؟ آیا براتون سوال شده که این نوع از قرص ها برای چه کسانی مفید یا مضره؟

 

مولتی ویتامین مینرال، تامین ویتامین و املاح بدن

مولتی ویتامین مینرال برای تامین ویتامین و املاح در بدن بیمارانی که از تغذیه کافی برخوردار نیستن یا رژیم غذایی اونها فاقد مواد غذایی ضروری و کافیه و یا در افراد خاصی مثل بانوان باردار و شیرده کاربرد داره.

 

اگه شما توی رژیم غذایی روزانه تون املاح، ویتامین ها و ریز مغذی ها رو به میزان لازم مصرف می کنین، دیگه نیازی به مصرف این محصولات ندارین، اما اگر ورزشکاری حرفه ای هستین یا اصطلاحا بد غذا بوده و خیلی از مواد غذایی مفید توی برنامه غذایی تون جا نداره، بهتره حتما با صلاحدید پزشک این محصولات رو از مراکز معتبر مثل داروخانه تهیه و به صورت منظم مصرف کنین.

 

باید بگیم که مولتی ویتامین ها ترکیبی از ویتامین های محلول در آب و چربی هستن که گاهی مینرال (مواد معدنی) هم دارن. مصرف برخی از این محصولات با معده خالی بهتره و برخی دیگه همراه با غذا؛ چراکه اگه توی مولتی ویتامین، ویتامین A و D وجود داشته باشه، جذب اون با ترشح شیره گوارش در صفرا بهتر انجام می شه، اما اگر حاوی مینرالی مثل آهن باشن، برخی عوامل روی جذب آهن اثر میذاره و تا حدودی میزان جذب اون رو کاهش می ده.

 

به طور مثال اگه مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن باشه، همزمان با غذا مصرف بشه، فیبر موجود در غذاهای فیبردار یا کلسیم موجود در شیر و ماست می تونه تا حدودی اثر منفی روی جذب اون داشته باشه. جذب مولتی ویتامین هایی هم که حاوی زینک (روی) هستن، تحت تاثیر همین عوامل قرار می گیره، بنابراین به طور کلی بهتره مصرف مولتی ویتامین یا مولتی ویتامین مینرال پس از صرف غذا باشه. البته مصرف اونها هیچ تداخلی با هم نداره و پزشک با توجه به شرایط و وضعیت فرد انواع مولتی ویتامین رو برای افراد مختلف تجویز می کنه.

مقاله های دیگر